- Komerční sdělení -peníze

Záruka a reklamace aneb na co máte právo u instalatéra

Objevil se u vás doma instalatér a vy přemýšlíte, na co máte jako spotřebitel vlastně nárok? Jak je to s možností reklamovat a existují také záruční lhůty?

Pokud se práce úplně nepovede aneb reklamace

Ne vždy je zakázka odvedena podle vašich představ. Zákon tuzemské spotřebitele chrání a dává jim možnost reklamovat. Reklamovat můžete krom zboží i službu. A pochopitelně se stejná možnost týká i práce řemeslníka.

Obecně platí, že každý řemeslník a instalatéra nevyjímaje odpovídá standardně pouze za zjevné a skryté vady, které mělo dílo v době předání. V případě vad zjevných tak musíte neprodleně na toto upozornit a máte nárok požadovat opravu, případně slevu z ceny. Vadu skrytou, což je taková, která se objeví po čase, je potřeba reklamovat bez zbytečného odkladu.

Je nutno trvat na písemné informaci o ceně díla (služby). Tím předejdete možným pozdějším rozporům ohledně ceny za smluvenou zakázku.

Jak je to s řemeslníky a zárukou na práci

Pozor, ve starém občanském zákoníku bylo zaneseno ustanovení, že záruční doba menších oprav nebo úprav činí běžně 3 měsíce, u stavebních prací pak byla stanovena lhůta v délce až rok a půl. Dále to u věcí, které mají ze své podstaty sloužit delší dobu, jako je třeba rodinný dům, mohlo být až 3 roky.

Přestože se toto tvrzení stále ještě na mnoha místech uvádí, situaci změnil nový občanský zákoník. Ten ustanovil, že má dílo vady, pokud neodpovídá smlouvě. Objednatel má možnost uplatnit u zhotovitele vady opravy po dobu 24 měsíců ode dne převzetí opravené věci, tuto lhůtu však strany mohou zkrátit až na 12 měsíců.

Běžně se při koupi bytu setkáte s dvouletou nebo tříletou zárukou. Podle nového občanského zákoníku již není tato lhůta ovšem povinná a je potřeba se při koupi nového bytu jednoduše domluvit, jak dlouhou záruku budete moci využít.

Odpovědnost za skryté vady je u staveb spojených se zemí pevným základem ze zákona nyní ve lhůtě až 5 let. U pozemků je ale odpovědnost za skryté vady pouze dvouletá.

Řemeslník a záruka na díly: Co říká zákon

Záruka však musí navíc rozlišovat záruční lhůtu na práci a na samotné součástky. Typicky se tento problém může dotknout právě instalatéra, který přijde vyměnit vadný díl v pračce, například prasklou hadici.

Na práci vám v takovém případě bude poskytnuta výše zmíněná záruka až 24 měsíců a na díl platí rovněž standardní dvouletá záruka, kterou můžete využít shodně již v momentě, kdy si samotnou pračku nesete z obchodu.

Platí i příslušné lhůty pro řešení reklamace. Pokud se nedohodnete s protistranou smluvně jinak, nesmí vyřízení reklamace trvat víc než 30 kalendářních dnů.

Jak poznáte dobrého řemeslníka

Dobrého řemeslníka tak rozhodně nestačí hledat podle lokality, v níž působí. Vámi vybraný instalatér na Praze 4 by měl nejen pokrývat vybranou oblast. Kromě toho, že si vyhledáte instalatér Krč, instalatér Nusle či instalatér Michle, se zajímejte i o cenu a samozřejmě i o poskytované služby.

Firma musí jednak disponovat vybavením, zkušenými řemeslníky s dlouholetou praxí a každý instalatér by za sebou měl mít i další vzdělávání v podobě profesionálního školení od předních výrobců materiálů, nářadí a otopných soustav.

Solidní instalatérskou firmu poznáte dále určitě i právě podle poskytovaných záruk a přístupu k reklamacím. Vámi vybraná společnost by tak měla nabízet záruku na montážní práce v délce od 24 měsíců. Zároveň by měl zákazník obdržet k tomuto i potřebný dokument, tedy záruční list. V něm bude uvedena nejen samotná záruční doba, ale i rozsah provedených prací. Vše je samozřejmě transparentně potvrzeno podpisem a řádně orazítkováno.

Úroveň firmy poznáte i podle toho, jakým způsobem se k vám váš řemeslník v podobných případech zachová. Tedy nevymlouvá se a nevytváří další zbytečné průtahy. Svou chybu uzná a závadu vyřeší ideálně bez dalších průtahů do 24 hodin. Samozřejmostí je lidské a vstřícné jednání včetně omluvy.

Related Articles

- Advertisement -pr clanky

Mohlo by Vás zajímat